Andagtshæfte
1. Andagt om tro - til videoen ”Mød Martin og Martin, der taler om tro”
Alder: fra ca. 13 år og opefter
Varighed: ca. 15-30 minutter (alt efter antal deltagere)
0. Forberedelse
I denne andagt skal deltagerne selv på banen og snakke sammen. I bunden af dokumentet finder du en række spørgsmål, som skal printes og klippes ud inden andagten. Nogle felter er efterladt tomme, så du selv kan tilføje flere spørgsmål.
1. Sang
Begynd gerne med at synge en sang sammen.
Her er tre forslag til sange om tro:
- Troen er ikke en klippe (nr. 67 i Højskolesangbogens 19. udgave/nr. 892 i ”100salmer”)
- Storetavse aftenhimmel (findes online flere steder, f.eks. her
- Noget om kraft (115 i Højskolesangbogens 19. udgave)
2. Se videoen ”Mød Martin og Martin, der taler om tro”
3. ”Spørg og byt” – samtaleøvelse
Giv hver deltager et kort med et spørgsmål. De skal nu gå rundt imellem hinanden i et lokale eller udenfor. Når de møder en anden, skiftes de til at stille hinanden det spørgsmål, der står på deres kort. Når de begge har læst og svaret, bytter de kort og går videre. Det gør ikke noget, at de får det samme kort to gange – måske kan det give nye perspektiver og input at skulle tale om samme spørgsmål med forskelligemennesker.
Nogle af spørgsmålene kan måske være sværere end andre, så sørg for at være til stede og klar til at hjælpe med at forstå et spørgsmål.
4. Afslutning
Når tiden er gået, samler du flokkenigen. I kan evt. runde af med at tale lidt om, hvordan det var at tale om spørgsmålene. Var der noget, der var svært? Var det noget, der var godt, spændende eller andet?
Afslut med Fadervor:
Vor Far, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød; og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Samtaleøvelse: spørgsmål til ”spørg og byt”
- Føles det naturligt at tale om tro? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvad betyder ”fast tillid” for dig?
- Hvornår har du sidst været i tvivl?
- Er tro en naturlig del af din hverdag?
- Tænker du, at tro kan fylde for meget? Hvis ja, hvordan?
- Hvornår har du sidst set med friske øjne på (din) tro?
- Hvem eller hvad har du tillid til?
- Hvad tror du på?
- Hvornår tror du allermest på dig selv?
- Synes du, at det er svært at tale om tro? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvornår har du sidst talt med nogen om, hvad du tror på? Og hvem talte du med?
- Hvad kan få dig til at tvivle på det, du tror på?
- Hvem eller hvad søger du mod, når livet er skrøbeligt og svært?
- Har du nogensinde haft fornemmelsen af at kunne mærke noget guddommeligt? Hvis ja, hvor var du henne, da det skete?
- ”Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses”. Hvad tænker du, når du hører det citat?
- ”At tro er som at trække vejret, som at tale dansk. Det er fundamentalt for mig at tænke på det hver dag”. Hvad tænker du, når du hører det citat? Har du det på samme måde?
- Var der noget af det, der blev sagt i videoen, som du kunne genkende fra dig selv? Var der noget, du ikke kunne genkende?
- Har du nogensinde følt, at du blev hjulpet af en højere magt eller noget guddommeligt?
- Har din tro altid været den samme, eller har den udviklet sig eller forandret sig i løbet af dit liv?
- Tror du på Gud? Hvis ja, hvordan tror du så, at Gud er?
2. Andagt om tro - til videoen ”Mød Ingrid og Freja, der taler om tro”
Alder: fra ca. 15 år og opefter
Varighed: ca. 20 minutter
0. Forberedelse
I denne andagt skal deltagerne talesammen to og to. I bunden af denne andagt er der nogle ”hjælpe-spørgsmål”, som de kan støtte sig til, hvis de går i stå. Print kortene ud, så hvert par kan fået eksemplar.
1. Sang
Begynd gerne med at synge en sang sammen. Her er tre forslag til sange:
- Noget om kraft (nr. 115 i Højskolesangbogens 19. udgave)
- Solen er så rød, mor (nr. 585 i Højskolesangbogens 19. udgave)
- Let it be (nr. 113 i Højskolesangbogens 19. udgave)
2. Se videoen ”Mød Ingrid og Freja, der taler om tro”
”Walk and talk” –samtaleøvelse
Deltagerne skal nu finde sammen to og to og gå en tur, mens de taler om deres egen tro. Bestem på forhånd hvor lang tid, hver person har til at tale om sin tro – det kunne være fem minutter, men tilpas det gerne til andagtens deltagere (f.eks. deres alder).
Den første person begynder med at svare på spørgsmålet: Hvad tror du på? Og har din tro ændret sig i løbet af dit liv? Den anden person skal i første omgang kun lytte og altså ikke stille spørgsmål, svare eller fortælle om sin egen tro. I de sidste par minutter af den første persons taletid kan den anden person så byde ind med spørgsmål eller kommentarer. Når tiden er gået, bytter de og vender om. Det er nu den anden persons tur til at svare på spørgsmålet, mens den første person lytter.
Hvis der bliver brug for lidt hjælp undervejs, kan man trække et samtalekort og besvare dets spørgsmål.
3. Afslutning
Når alle par er kommet tilbage, kan I evt. runde af med at tale lidt om, hvordan det var snakke om tro. Var der noget, der var svært? Var det noget, der var godt, spændende eller andet?
Afslut med Fadervor:
Vor Far, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød; og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Samtalekort
- Ingrid og Freja taler om liv efter døden. Hvad tror du, at der sker med os, når vi dør? Og hvis du tror, at der findes et liv efter døden, hvordan forestiller du dig så, at det er?
- 80% af danskerne har mærket et åndeligt behov den seneste måned. Oplever du nogensinde et åndeligt behov? Hvis ja, hvordan mærker du det? Og gør du noget bestemt, når du mærker det?
- Var der noget af det, der blev sagt i videoen, som du kunne genkende fra dig selv og dit eget liv? Var der noget, du ikke kunne genkende?
- ”Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses” – Bibelen. Hvad tænker du, når du hører ordene ”fast tillid”? Hvem eller hvad har du tillid til?
3. Andagt om kærlighed - til videoen ”Mød Kajsa og Jesper, der taler om kærlighed”
Alder: fra ca. 13 år og opefter
Varighed: ca. 15-20 minutter
0. Forberedelse
Denne andagt lægger op til refleksion og ro hos deltagerne. Overvej derfor gerne, hvordan du kan være med til skabe gode rammer for andagten – både fysisk (f.eks. med stearinlys og bløde puder) og mentalt (f.eks. ved at afspille stille musik, mens deltagerne kommer på plads og/eller under anden øvelse).
Til anden øvelse skal I bruge en bunke småsten, kastanjer eller andre små genstande, som egner sig at bære rundt i lomme. Der skal være én til hver af deltagerne. Vær opmærksom på dine deltagere både under og efter andagten. Måske er der nogen, der har brug for en snak, et klem eller noget andet efter en andagt om kærlighed og sorg.
1. Introduktion
Læs følgende højt for deltagerne eller omformulér og brug dine egne ord:
”I 1967 hittede bandet The Beatles med sangen ”All you need is love” – altså, “alt, hvad du har brug for, er kærlighed”. Kærlighed er vel et af de emner, som der er skrevet allerflest bøger, sange og film om. Og mon ikke også rigtig mange af os ville pege på kærlighed som noget af det vigtigste i livet. Det kan være kærlighed til en ven, et familiemedlem, til en kæreste, til sig selv eller til en helt anden.
Bibelen er også fuld af citater om kærlighed. F.eks. skriver Paulus i et af sine breve: ”Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden”. Og i Markusevangeliet siger Jesus på et tidspunkt, at det allervigtigste er at elske Gud og elske sin næste som sig selv.
Vi skal nu se en video med to mennesker, som taler om kærlighed. Undervejs holder vi en lille pause, hvor vi skal lave en øvelse, og når vi har set videoen færdig, laver vi endnu en kort aktivitet.”
2. Se første del af videoen ”Mød Kajsa og Jesper, der taler om kærlighed” (frem til minuttal 2:42).
3. 30 sekunders-meditationen
Lav nu Kajsas 30 sekunders meditation sammen. Tal dem igennem meditationen: ”Sæt jer godt til rette. Når I er klar til det, lukker i øjnene. Tag et par dybe vejrtrækninger og mærk jeres åndedrag. Forsøg at fokusere på hjertet. Tænk nu på et menneske, du elsker – bare den første, som du kommer i tanke om”. Lad deltagerne sidde i 30 sekunder i stilhed og tænke på den de elsker. Hvis du fornemmer, at der ikke er ro til det, så tal dem evt. igennem de 30 sekunder med sætninger såsom ”forestil dig, at det menneske, du tænker på, smiler til dig”. Eller ”tænk på noget godt, som du håber, at der vil ske for det menneske, du elsker”.
Når de 30 sekunder er gået, instruerer du dem i at åbne øjnene igen, når de er klar til det.
4. Se anden del af videoen ”Mød Kajsa og Jesper, der taler om kærlighed” (frem til minuttal 5:29).
Når I har set anden del af videoen, læser du følgende højt for deltagerne eller omformulerer det og bruger dine egne ord:
”Kajsa fortæller om en ven, som oplevede, at kærligheden til sin søn levede videre, da sønnen stoppede med at leve. Den berømte danske teolog Søren Kierkegaard kaldte sorg for kærlighed, du ikke kan komme af med. Der er sikkert også mennesker, som vi ikke længere har i vores liv, som vi savner og har minder om. Det kan være sørgeligt at tænke på mennesker eller situationer, som ikke er her længere. Men de vigtige mennesker og stunder bliver vi ved med at bære rundt på som en del af os”.
Nu skal alle vælge sig en sten, kastanje eller lignende og sidde med den i hånden. De skal nu tænke på et minde. Det kan være en person eller en situation. Lad dem sidde lidt med genstanden i hånden og tænke på mindet. Spil evt. en sang imens – f.eks. ”Altid allerede elsket” med Janne Mark. Til sidst skal deltagerne putte stenen kastanjen i deres jakkelomme eller lignende, så de kan have mindet med sig og mærke det i lommen.
5. Afslutning
Syng gerne en sang sammen. Det kunne f.eks. være Forelskelsessang/Du kom med alt det der var dig (nummer 480 i Højskolesangbogens 19. udgave) eller Du som har tændt millioner af stjerner (591 i Højskolesangbogens 19. udgave)
Afslut med Fadervor:
Vor Far, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød; og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
4. Andagt om kærlighed - til videoen ”Mød Martin og Martin, der taler om kærlighed
Alder: ca. 13 år og opefter
0. Forberedelse
I denne andagt skal deltagerne tale med hinanden om kærlighed. Du finder her to forskellige forslag til, hvordan det kan gøres. Vælg den, der passer bedst til dine deltagere. Det kan både være i forhold til, hvor ”snakkelystne” de er, antal deltagere, varighed mm.
Du finder inspiration til, hvilke spørgsmål, du kan stille til samtaleøvelse a, længere nede i dette dokument. Find gerne selv på flere.
Hvis du vælger samtaleøvelse b, kan det være fint at have printet nogle citater og spørgsmål, som deltagerne kan finde inspiration i. Nederst i dette dokument finder du nogle forslag, men også her kan du selv finde på flere/andre.
1. Indledning med sang
Begynd gerne med at synge en sang sammen. Det kunne f.eks. være Forelskelsessang/Du kom med alt det, der var dig (480 i Højskolesangbogens 19. udgave) eller Papirsklip (136 i Højskolesangbogens 19. udgave).
2. Se videoen ”Mød Martin og Martin, der taler om kærlighed".
3. Samtale mellem deltagerne
Vælg én af følgende samtaleøvelser:
a) Speed-dating
Deltagerne stiller sig i to rækker med ansigterne vendt mod hinanden. Læs et spørgsmål højt, som deltagerne skal tale om med den, der står overfor dem. Når der er gået et minut, skal alle træde et skridt til højre, så alle deltagere får en ny samtalepartner til næste spørgsmål. Hvis man er den person, der står længst til højre i sin række, træder man over i rækken overfor.
b) Samtale to og to
Deltagerne skal her tale sammen to og to på samme måde som Martin og Martin i videoen. Ligesom Martin og Martin har nogle citater at tale ud fra, skal deltagerne også have det. Det skal de forberede til hinanden således: Deltagerne finder/sættes sammen to og to. Hvert par finder på en lille håndfuld citater og/eller spørgsmål, som man kan tale om kærlighed ud fra. De kan finde på noget selv, og/eller de kan finde inspiration i de citater og spørgsmål, som på forhånd er printet og ligger klar til dem. Giv dem 5-10 minutter til dette. De skal skrive citaterne/spørgsmålene ned, og herefter skal de give dokumentet med deres spørgsmål videre til et af de andre par. Her kan det være en god ide, at du, som holder andagten, koordinerer, så alle par ender med nogle spørgsmål/citater, som de ikke selv har fundet på. Parrene skal nu gå ud og finde et roligt sted, hvor de kan tale sammen
Andagt om kærlighed - til videoen ”Mød Martin og Martin, der taler om kærlighed”32
på baggrund af de spørgsmål/citater, de har fået tildelt – ligesom Martin og Martin i videoen. Giv dem ca. 15 minutter til dette.
4. Afslutning
Når tiden er gået, samles I og kan evt. tale lidt om, hvordan det var at snakke om kærlighed. Var der noget, der var svært? Var der noget, der var spændende, godt eller andet?
Afslut med Fadervor:
Vor Far, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød; og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Samtaleøvelse a - spørgsmål til speed-dating
- Hvordan vil du beskrive kærlighed? Et valg, en følelse, en handling eller...?
- Kender du følelsen af, at det kan tage lidt tid, før du egentlig ved, hvad du føler om noget bestemt? Eller ved du altid med det samme, hvad du mener, tænker og føler?
- Martin og Martin taler om små handlinger af kærlighed, man kan gøre for sine medmennesker. Så kærlighed ikke kun er noget, man kan føle, men også noget, man kan gøre. Hvordan viser du kærlighed?
- Hvordan vil du helst modtage kærlighed? Hvordan kan man bedst vise kærlighed overfor dig?
- Når vi taler om kærlighed, tænker vi nok ofte på den romantiske kærlighed. Men hvem/hvad kan man ellers elske ud over en kæreste? Hvem elsker I?
- Hvad er din yndlings-kærlighedssang? Hvorfor?
- Den danske teolog Søren Kierkegaard skelner mellem forkærlighed og næstekærlighed. Forkærligheden er den måde, vi elsker f.eks. en kæreste på. Næstekærligheden er en pligt til at elske alle – også dem, vi ikke kan lide – fordi vi skal møde enhver som skabt og elsket af Gud. Er du god til at se det bedste i andre? Og tror du, at man kan øve sig i det? Hvordan?
- Hvornår har du selv oplevet at ”størst af alt er kærligheden”?
- Hvad tror du, Peter Bastian mente med at være ”altid allerede elsket”?
- Fortæl om en situation, hvor du har savnet eller mærket denne grundfølelse af kærlighed.
- Hvor kan denne ”altid allerede elsket” kærlighed komme fra?
- Hvornår synes du, at det er nemmest at elske dig selv?
- Hvornår er det sværest for dig at elske dig selv?
- Kender du følelsen af at tænke ”hvad kan jeg gøre for, at jeg føler mig god nok”?
- Tror du på kærlighed ved første blik?
- Tror du, at der findes 100% uselvisk kærlighed? Har du selv oplevet at elske eller blive elsket uden forventningen om noget til gengæld?
Samtaleøvelse b - citater og spørgsmål
- ”Du skal elske din næste som dig selv” (Bibelen)
- Hvad tænker du om det citat?
- Er det lettest for dig at elske andre eller at elske dig selv?
- Hvem tror du, at din næste er?
- ”Sand kærlighedbegynder dér, hvor der ikke ventes gengæld” (Antoine de Sant-Exupéry, forfattertil bl.a. Den lille prins)
- Hvad tænker du om det citat?
- Tror du på, at den 100% uselviske kærlighed findes?
- Har du oplevet at elske eller at blive elsket uden nogen forventning om noget til gengæld?
- ”Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden” (Bibelen)
- Hvad tænker du om det citat?
- Hvordan vil du beskrive kærlighed? Et valg, en følelse, en handling, eller...?
- Hvordan kan tro og håb være forbundet med kærlighed?
- Hvornår har du selv oplevet at ”størst af alt er kærligheden”?
- ”Altid allerede elsket” (Peter Bastian)
- Hvad tænker du om det citat?
- Fortæl om en situation, hvor du har savnet eller mærket denne grundfølelse af kærlighed.
- Hvor kan denne”altid allerede elsket” kærlighed komme fra?
- ”Sorg er en kærlighed, du ikke kan komme af med” (Søren Kierkegaard)
- Hvad tænker du om det citat?
- Hvad tænker du om sammenhængen mellem kærlighed og sorg?
- Kender du selv til sorg fra dit eget liv?
- “Love is a verb, it ain't a thing, it's not something you own, it's not something you scream. When you show me love, I don't need your words. Love ain't a thing, love is a verb” (John Mayer)
- Hvad tænker du om det citat?
- Hvordan viser du andre mennesker kærlighed?
- Hvordan kan andre mennesker vise dig kærlighed?
5. Andagt om håb - til videoen ”Mød MAria og Sheku, der taler om håb”
Alder: fra ca. 13 år og opefter
Varighed: 20-30 minutter
0. Forberedelse
Denne andagt kredser om en aktivitet. Under punkt tre er der et aktivitetsforslag, som du kan tage udgangspunkt i. Men aktiviteten kan sagtens udskiftes eller varieres - det vigtigste er, at deltagerne får mulighed for at formulere noget, de håber på.
Til aktiviteten skal du bruge:
- Frø, f.eks. solsikkefrøeller frø fra et træ.
- Muld
- Dyrkningspotter
- Plantepinde, som er brede nok til, at man kan skrive på dem (eller alternativt tynde plantepinde + karton, som kan sættes fast på pindene som et lille flag).
- Tuscher
1. Sang
Begynd gerne med at synge en sang sammen. Du kan evt. finde inspiration i disse to sanghæfter, som begge er fyldt med sange og salmer om håb:
2. Se videoen "Mød Maria og Sheku, der taler om håb"
3. Aktivitet
Læs følgende højt (eller omformulér og brug dine egne ord):
”Jeg oplever en fuldstændig magtesløshed, og ud af denne magtesløshed vokser der for mig et håb, en livsvilje og en styrke”. Sådan lyder et af de citater, som de talte om i den video, vi netop har set. Citatet sætter ord på det håb, der kan opstå i situationer, der ellers ser håbløse ud. Selv når vi synes, at tingene ser sorte ud – i vores eget liv eller ude i verden – så kan håbet spire og vokse. Og nu skal I selv forsøge få noget til at spire og vokse.”
Deltagerne får nu udleveret en dyrkningspotte, en plantepind, muld og frø. De skal nu hver især plante en solsikke eller et træ. På en plantepind skriver de noget, de håber på – det kan også bare være et stikord, en tegning eller lignende. Hvis du har købt tynde pinde, kan de skrive deres håb på et lille stykke karton, som de sætter på pinden. Sæt plantepinden med håbet ned i mulden.
Mulighed for at udvide aktiviteten: I kan begynde med selv samle de frø, som deltagerne senere skal plante. Det kan du få inspiration til her: Fra frø til træ | Skoven i skolen (skoven-i-skolen.dk)
Alternativ aktivitet: i stedet for at plante frø og skrive håb på plantepindene, kan deltagerne skrive noget, de håber på, på et stykke grønt karton formet og klippet ud som et blad. Sæt et stykke snor i hvert blad og hæng alle deltagernes håb op på en stor gren, eller hvad end I har til rådighed dér, hvor I er.
4. Afslutning
Kald deltagerne sammen igen, når alle er færdige med at skrive deres håb og så deres frø. Fortæl dem, at de skal tage deres kommende træ eller solsikke med hjem som en påmindelse om, at håbet kan vokse, selv når følelsen af magtesløshed eller håbløshed fylder i vores liv. Et lille frø fra kan blive til et træ, som kan vokse sig stort, indfange CO2, skabe ilt og blive hjemsted for både fugle og andre dyr; eller til en solsikke, som altid vender sit gule hoved mod solen.
Afslut med Fadervor:
Vor Far, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; giv os i dag vort daglige brød; og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.